Skip to main content

1. Doelgroep bepaling

Goede en effectieve arbeidsmarktcommunicatie begint bij het weten en kennen van je doelgroep. Je doelgroep zijn de mensen die je wil bereiken met je uitingen en de volgers die je al hebt. Ga voorafgaand aan het opstellen van je strategie eens na wie dit zijn en waar zij aan moeten voldoen. Belangrijk is om mee te nemen waar deze doelgroep te vinden is. Welke social media kanalen nemen zij in gebruik en om welke reden? Maak bijvoorbeeld een persona van je ideale kandidaat en schrijf hierin alle kenmerken en details van deze persoon. Dit kan je helpen met het vaststellen van effectieve kanalen voor jouw content. Stem vervolgens je boodschap af op de interesses en behoeften van de doelgroep, zo heb je de grootste kans hen te bereiken met doeltreffende arbeidsmarktcommunicatie.

2. Visuele content

Social media draait over het algemeen om visuele content. Voornamelijk Instagram en TikTok zijn heel visueel ingericht. Belangrijk voor een bedrijf is om elk kanaal naar behoren te gebruiken. Een grappige video die niet veel zegt over het bedrijf heeft, vanwege het zakelijke aspect, niet heel veel te zoeken op LinkedIn. Zorg ervoor dat de visuele content herkenbaar is. Creëer een huisstijl en voer deze door op elk kanaal. Implementeer de kleuren van het logo of ontwerp herkenbare illustraties die meegenomen kunnen worden in de content. Zo zorg je voor kenmerkende punten waardoor potentiële kandidaten het bedrijf sneller zullen herkennen en benaderen. De arbeidsmarktcommunicatie zal er daardoor mooier uitzien en effectiever zijn.

3. Persoonlijke verhalen

Om te zorgen dat de arbeidsmarktcommunicatie de juiste mensen bereikt en aantrekkelijk is, kan je verschillende soorten content plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan persoonlijke verhalen. Ga door middel van intern onderzoek na welke punten medewerkers sterk vinden en neem deze op in je strategie. Als voorbeeld kan je dan vervolgens je huidige werknemers aan het woord laten over het bedrijf of behaalde prestaties delen. Plaats reviews of neem de volgers een dagje mee in de werkzaamheden van een bepaalde werknemer. Dit soort thema’s implementeren in de arbeidsmarktcommunicatie is erg belangrijk, omdat het een authentiek beeld geeft van het bedrijf. Toekomstige medewerkers kunnen zichzelf inbeelden bij het bedrijf en krijgen wellicht een connectie. Zij zijn dan sneller geneigd te komen solliciteren of contact te zoeken.

4. Advertenties

Een groot voordeel van social media is het doelgericht kunnen adverteren op kanalen. Op basis van demografische gegevens, interesses en zoekgedrag kan je de uitgekozen doelgroep precies bereiken. Dit maakt het inzetten van arbeidsmarktcommunicatie op social media enorm effectief en rendabel. Een vacature post kan precies de goede kandidaten treffen. Het adverteren op social media is relatief goedkoop vergeleken met andere opties, waardoor het erg van waarde kan zijn. Een goede doelgroep bepaling kan dus bij het adverteren helpen om de juiste mensen te bereiken. Probeer ook uit te zoeken wat voor soort content het beste aansluit bij je doelgroep en maak hier gebruik van. Als laatst ben je zelf verantwoordelijk voor het bedrag dat je inzet, je hebt dus altijd controle en inzicht over de kosten die je maakt.

5. Interactie

De arbeidsmarktcommunicatie van een bedrijf kan persoonlijker worden door de interactie op te zoeken met de doelgroep. Social media biedt daar de perfecte gelegenheid voor. Via elk social media kanaal kan met de volgers gecommuniceerd worden. Reageer bijvoorbeeld op vragen van potentiële werknemers of stel juist vragen aan hen. Op kanalen als LinkedIn en Instagram bestaat de optie om een poll te plaatsen. Dit is een toegankelijke manier om arbeidsmarktcommunicatie in te zetten om de interactie aan te gaan. Volgers en niet-volgers kunnen op een laagdrempelige manier reageren op je vraag. Door vervolgens de dialoog aan te gaan creëer je een persoonlijke connectie met potentiële medewerkers, waardoor je content waardevoller wordt. Daarbij helpt het ook met het genereren van meer bereik en dus meer zichtbaarheid voor je bedrijf.

6. Analyseren

Een uiterst handige tool van social media is de mogelijkheid tot het analyseren van content. Van elke post kan er nagegaan worden hoe vaak deze bekeken is, wie het geliked of gedeeld heeft en hoe veel clicks er uit zijn gekomen. Dit is ideaal om na te gaan welke posts in de arbeidsmarktcommunicatie het goed doen. Je kan precies zien welke kanalen effectief zijn voor je strategie en welke niet. Hier kan dan weer op ingespeeld worden. Een handige optie kan zijn om maandelijks de social media resultaten bij te houden, om er vervolgens een volwaardige arbeidsmarktcommunicatie analyse van te maken. Op alle social media kanalen is een analytics-tool ingebouwd, waardoor je gratis je eigen content kan analyseren en monitoren. Daarnaast zijn er verschillende platformen die zo’n analyse al voor je maken. Bij Kunneman & Vandenbroek maken wij bijvoorbeeld gebruik van Buffer, die naar wens een analyserapport opstelt voor de gekozen periode.

7. Contentmix

Een goede mix van soorten content zorgt dat de doelgroep geboeid blijft. Constant alleen maar vacatures kan snel gaan vervelen. Wissel dit bijvoorbeeld af met bedrijfsnieuws, reviews of blogs. Zorg voor een interessante contentmix in de arbeidsmarktcommunicatie waardoor er steeds weer iets nieuws is om te plaatsen. Gebruik social media voor het informeren en entertainen van de volgers en plaats niet om het plaatsen. Bij het posten van veel wervende berichten loop je risico op ‘overpromotie’ waardoor je potentiële werknemers gaat afschrikken. Zorg voor een fijne balans in de contentmix. Je plaatst ten slotte content in belang van je doelgroep, niet voor je organisatie. Een goede optie om een balans te creëren is een contentkalender. Deze kan je zelf naar wens in Excel maken, maar er bestaan ook genoeg templates die je makkelijk in gebruik kan nemen.

8. Medewerkers betrekken

Om meer bereik te genereren kan je huidige medewerkers vragen om de content te liken, delen of op te reageren. Laat hen actief deelnemen aan de content. Wanneer zij dit doen belanden de posts ook in hun netwerk, waardoor het bereik van de post uitbreidt. Daarnaast laat het aan potentiële medewerkers zien dat de huidige werknemers het werk (en bedrijf) waarderen. Het betrekken van medewerkers bij de arbeidsmarktcommunicatie zorgt voor meer geloofwaardigheid en geeft een authentiek beeld van het bedrijf. Vraag de medewerkers ook of zij in hun persoonlijk netwerk een bericht willen plaatsen over het werken bij het bedrijf. Dit kunnen potentiële werknemers dan toevallig tegenkomen via hun netwerk waardoor zij in contact kunnen komen met het bedrijf.

Dus.. het belang van social media in arbeidsmarktcommunicatie is onmiskenbaar.

Het biedt een scala aan mogelijkheden om effectief te communiceren met potentiële werknemers. De 8 besproken tips kunnen een waardevol raamwerk bieden om social media effectief in te zetten voor arbeidsmarktcommunicatie. Door een goed begrip te hebben van de doelgroep, visuele content te plaatsen en te adverteren kunnen bedrijven hun online aanwezigheid versterken. Het implementeren van deze tips optimaliseert hopelijk de social media van een bedrijf en zet hen een stapje dichter bij hun recruitmentdoelen.

Benieuwd naar meer informatie over arbeidsmarktcommunicatie? Bekijk hier onze pagina!