We begonnen 2020 heel leuk: een feestjaar, een speciaal logo, activiteiten gepland. U hebt in de loop van het jaar de verschillende blogs kunnen lezen over o.a. de verschillende locaties waar het bedrijf gevestigd is geweest, de leuke en grappige momenten met collega’s van het eerste uur doorgenomen en meer. In dit interview blikken we terug en kijken we verder, naar volgend jaar en de volgende jaren. Met directeur en eigenaar, Marcel Kunneman.

 

Vraag 1 – Hoe heb jij dit jaar met corona ervaren?

Poeh, het is een achtbaan geweest. Kijk, we stonden met het nieuwe MT er heel goed voor. Plannen waren gemaakt, portefeuilles waren verdeeld, we zijn het jaar vliegend van start gegaan. Vorig jaar hebben we keuzes gemaakt qua kosten, vanaf januari had dit al direct zijn rendement. Altijd heb ik in mijn achterhoofd gehouden dat er weer iets zou gebeuren. In de tussenperiodes binnen de golfbewegingen van de markt gedijen wij als bedrijf heel goed. Als directeur ben ik altijd bezig met sociaal maatschappelijke ontwikkelingen, niet alleen voor het bestaansrecht van de organisatie maar ook om goed voor de personeelsleden te kunnen zorgen.

Het had een valutacrisis, een nieuwe algemene financiële crisis of een terroristische aanslag kunnen zijn. Dit hadden we echter niet verwacht, een pandemie. De datum maandag 16 maart staat ook in mijn geheugen gegrift. Iedereen moest direct naar huis na een kort overleg op kantoor. Daarnaast trapten veel, zo niet alle, partners op de rem qua behoefte en werden kandidaten die aangenomen waren in hun proeftijd eruit gezet. Mensen die nog moesten starten met hun nieuwe baan, hoefden niet meer te beginnen. Dat waren dus zeker droevige berichten.

De consultants hebben veel te verstouwen gehad, niet alleen teleurgestelde kandidaten maar ook partners die met de handen in het haar zaten. Voor de maand april hebben we in ons 20-jarig bestaan nog nooit zulke slechte cijfers gedraaid als dit jaar. Ik begon 2020 met de instelling ‘het wordt een feestje’ maar dat liep compleet anders.

Wat ik wel heb gezien is dat wij als bedrijf ver gevorderd waren qua automatisering, we konden eigenlijk vanaf de eerste dag allemaal goed thuis werken. We hadden de systemen, de communicatiekanalen: de processen liepen dus ‘gewoon’ door. Ja, die eerste weken was het aanpassen maar de situatie noopte iedereen tot het nemen van volledige verantwoordelijkheid; het was toch pompen of verzuipen op dat moment. Waar we eerst het veilige netwerk van collega’s om je heen op kantoor hadden, zat je nu alleen thuis en was een videocall of een telefoontje het contact dat er was. Dat was niet voor iedereen even makkelijk.

Na deze periode als team te hebben meegemaakt begrijp ik weer voor de volle 100% waarom wij allemaal doen wat we doen. Stuk voor stuk zijn wij bij Kunneman & Vandenbroek sociale dieren, mensen die elkaar graag opzoeken, geen solo players. Dat maakt deze situatie helder. Thuis moeten werken is soms een opgave geweest, de wil om weer samen te komen en samen te werken, bij elkaar te zijn, is en was groot. We hebben daar natuurlijk met de nodige maatregelen wel regulering aan moeten geven, maar toch vind ik dat mooi.

Zeker in het 3de kwartaal, dat gebruikelijk niet ons beste is, leek het alsof alle partners in juni direct in de startblokken stonden. We hebben zelfs bezoeken gedaan. De zomer was dus top voor ons, de statistieken uit voorgaande jaren hebben we uit het raam kunnen gooien. Ha!

Bij de 2de lockdown was de angst kleiner. De vraag naar gekwalificeerd personeel blijft groeien. We kwamen uit een krapte en de mensen die beschikbaar kwamen, zaten eigenlijk niet in de branches waar wij normaal mensen uit plaatsen. Dit heeft dus eigenlijk weinig invloed gehad. Zoals wij als bedrijf door moeten, moeten andere bedrijven dat natuurlijk ook. De behoefte blijft dus bestaan. We hebben nu bestaande klanten die met nieuwe vacatures komen, zelfs oude klanten die we jaren niet bediend hebben wisten de weg weer naar ons te vinden. Ook een bedrijf waar we nog nooit zaken mee hebben gedaan en pas sinds kort in Nederland gevestigd is, wist ons spontaan via Google te vinden. Hier ben ik dus enorm blij mee en trots op.

En topjaar zal 2020 niet worden, maar ik ben tevreden. Echt tevreden, ondanks de pittige achtbaan. Veel stress, soms ook angst, onzekerheid. Maar als organisatie, als team, zijn we er goed en misschien zelfs beter uit zijn gekomen. Een jaar met feestjes is het echter niet geworden 😉

Ik ben een positieveling. Ik kijk dus graag naar mogelijkheden. Met corona hebben we nog een hele tijd te maken en ik kijk positief naar 2021. We hebben nieuwe mensen aangetrokken voor het nieuwe jaar. De groeiplannen hebben we iets moeten bijstellen, maar dat is enkel realisme en niet negatief.

 

Vraag 2 – Wat is voor jou persoonlijk een succes geweest in 2020?

De mensen. Mijn mensen. De ontwikkelingen van de mensen die binnen ons bedrijf werken. Zelf beslissingen nemen, eigen verantwoordelijkheid pakken en niets bij een ander neerleggen. Hier heb ik zo veel voorbeelden van dit jaar, dat vind ik geweldig. De moed is niet in de schoenen gezakt, dat had ook gekund. We zijn dus met elkaar blijven communiceren en de collega’s hebben hier vanuit hun eigen kracht zoveel bereikt. Daar word ik blij van. Enorm blij.

In dit vreemde jaar zijn wij ook niemand intern verloren als collega. Terwijl wij meer dan voldoende mensen spreken en bemiddelen die graag willen vertrekken bij hun werkgever. Dat vind ik een signaal.

 

Vraag 3 – Wat heeft 2020 jou geleerd?

Mij persoonlijk heeft het geleerd om meer los te laten, verantwoordelijkheid te laten liggen waar hij hoort. Ik heb nog wel eens de neiging om als een olifant door een porseleinkast te willen rennen, maar ja, dat is niet altijd het juiste ha!

Wat mij ook bezig heeft gehouden is de soms beperkte mate van invloed die je hebt op drukvelden om jezelf heen. Het accepteren van deze beperkte invloed heb ik denk ik makkelijker gevonden. Dit is de 2de crisis die ik in dit bedrijf meemaak, ik weet dat ik hier nu anders mee ben omgegaan dan destijds. Ouder en wijzer denk ik? 😉

 

Vraag 4 – Wat is er dit jaar veranderd voor de Job Services Group? Of heeft het een verandering voor de volgende jaren teweeg gebracht?

Voor dit jaar hebben we zeker snel gezegd ‘schoenmaker blijf bij je leest’. De focus heeft zeker gelegen op het werk bij Recruitment Solutions, werving en selectie. De functies waar wij in bemiddelen bij Jobme Uitzendbureau zijn over het algemeen van een ander niveau. Dit jaar kwamen er daar juist veel mensen in vrij dus de concurrentie wordt heviger. Hier hebben we echt een focus op de kerntaak van onze meeste medewerkers gelegd.

Voor 2021 verwacht ik wel dat er veel bedrijven zullen zijn die weinig of minder risico willen lopen. De behoefte aan gekwalificeerd personeel blijft. Gaat het om bedrijfsspecifieke rollen, willen bedrijven die nog steeds in vaste dienst nemen. En tijdelijke oplossingen zoals deta-vast zullen ook in trek zijn, vanwege het verminderde risico.

Binnen onze dienstverlening en de drie gescheiden entiteiten, kunnen wij alle diensten leveren. Naar welke vorm een partner ook op zoek is, uitzenden, deta-vast of werving & selectie, wij kunnen het bieden.

 

Vraag 5 – Stel je zou geen directeur zijn, wat voor soort leidinggevende zou jij willen hebben?

Pfoe…. Lastige vraag. Kijk, ik kan allemaal clichés opnoemen maar ja, dat maakt dit interview ook niet spannender. Ik heb van mezelf een enorme drive, daarom ben ik ook zelfstandig ondernemer. Ik zou 24 uur per dag kunnen werken. Als ik dit niet zou doen, zou ik wel altijd werk zoeken dat ik leuk zou vinden. Ook al zou dat aan de lopende band zijn, daar gaat het niet om. Ik moet het leuk vinden.

Ik ben een pragmatisch mens, ik zou dus een leidinggevende moeten hebben die me vrij laat en niet enkel in processen denkt. Het einddoel moet zijn waar het om gaat. Samen sparren en nadenken, iemand die mij misschien zelfs wat afremt. Ik zou vrij willen zijn, voor zover dat kan, binnen mijn planning over hoe ik tot mijn einddoel kom. Heel veel managers zitten mijn inziens erg veel op de voorkant en op processen. In mijn gevoel verlies je dan soms weleens het zicht op het einddoel. En dan zou ik ruzie krijgen 😉

 

Vraag 6 – Kun je vertellen hoe je in 20 jaar tijd anders bent gaan kijken naar crisissen? Niet enkel zaken als een financiële crisis of corona, maar ook interne problemen en organisatorische zaken.

Relativeren. Je gaat steeds meer relativeren. Soms denk je dan: ‘maak je niet druk’. De eerste keer dat je iemand moet ontslaan is lastig, de tweede keer gaat het makkelijker en op een gegeven moment is het zakelijke aspect hetgeen dat je voor ogen hebt en houdt. Je houdt voor ogen wat het einddoel is in plaats van dat specifieke moment. Los van welk soort probleem het ook is; intern of extern. Soms moet je ingrijpen en soms moet je het ook laten gaan. En dat is dan ervaring. De eerste keer is lastig en na herhaling gaat het steeds beter. Dus voor mijzelf is er meer relativering en berusting; je hebt de meeste situaties al eens meegemaakt. Je leert dus ook voor een volgende keer.

De verkeerde beslissing nemen is altijd nog beter dan geen beslissing nemen.

 

Vraag 7 – Hoe wil jij niet dat wij als bedrijf bekend staan?

Als cowboys en cv-schuivers. Kwaliteit en menselijkheid gaat voor alles. Het gaat niet om een poppetje, maar om een persoon. Als een persoon tevreden is op zijn of haar werk, komt het goed. Dan is er goed werk gedaan en is een mens tevreden.

In 20 jaar is dit eigenlijk niet gewijzigd. Enkel het niveau van functies dat we bemiddelen is omhoog gegaan. Klanten en contactpersonen zijn meegegroeid. Wij hebben op dit moment klanten die wij al vanaf dag 1 bedienen. Hier ben ik enorm trots op. We zijn met elkaar meegegroeid, ook al is een klant als bedrijf soms nog steeds klein in aantal mensen. We blijven als bedrijf, als partner, een match in dienstverlening. We blijven inzetten op de juiste mensen leveren, daarom blijven wij ook gevonden worden door onze klanten.

We doen zeker niet altijd alles goed. Maar tot op heden hebben we wel altijd ons uiterste best gedaan om samen uit een probleem te komen.

 

Vraag 8 – Wat is jouw doel voor 2021?

Winst maken. We gaan samen voor de winst (lacht).

Samen met het MT moeten we de definitieve plannen voor 2021 nog vaststellen. Wat ik zelf denk is dat ik nog meer als team zou willen werken. En ik herken een kleine verschuiving naar deta-vast en uitzenden. De groeidoestellingen van afgelopen jaren, die we gelukkig altijd gehaald hebben, stellen we voor komend jaar wel gematigder in. Volgend jaar wil ik liever niet aan een percentage denken maar aan een doel in werk en bemiddeling. Wordt vervolgd dus…

 

Vraag 9 – Heb jij een wens voor 2021?

Een wens? Pfoe dat is een lastige. Eigenlijk voel ik zo veel  tevredenheid over dit jaar en de stappen die gezet zijn en die we nog in de pen hebben, dat ik vooral hoop dat ik met zoveel plezier mag blijven werken als ik nu doe. Zodra we verlichting hebben als mens, maatregelen worden versoepeld of gestopt wegens vaccin of medicijnen, zal dit ook sociaal gezien en voor mijn en onze gezinnen erg fijn zijn. Dit is dus eigenlijk mijn wens voor 2021: iedereen, houdt nog even vol. We kunnen dit. Aan de horizon gloort er hoop. Daar heb ik altijd vertrouwen. Positieveling zei ik toch? 😉

 

Bedankt Marcel!

 

TvE