“Afspraak is afspraak. Dat is altijd mijn motto geweest”

Ik spreek met Marcel Kunneman. Directeur en eigenaar van Kunneman & Vandenbroek Recruitment Solutions, gevestigd te Houten. Dit jaar bestaat ‘zijn bedrijf’ 20 jaar. Zoals u in het vorige blog (hier een linkje) hebt kunnen lezen is er in 20 jaar veel veranderd. De tijd van de gulden, het faxapparaat en de millenniumbug zijn echt voorbij. Toch staan we deze maand nog even stil bij de tijd die Marcel Kunneman gevormd hebben tot de man die hij is: de tijd voor Kunneman & Vandenbroek.

Niet iedereen zou het wellicht van hem verwachten, maar de heer Kunneman heeft bij Dansschool Wildschut dansles gegeven en verantwoording gedragen voor de ledenadministratie. “De meer klassieke dansen heb ik altijd met veel plezier gedanst. Samen met mijn vrouw. Ik startte bij de dansschool als verantwoordelijke voor de administratie en inkoop. Dit verliep goed en de mogelijkheid om de dansschool over te nemen kwam ter sprake. Als dansschooleigenaar moet je toch ook kunnen dansen en lesgeven, dus toen heb ik mijn papieren hiervoor gehaald. Tot een overname is het nooit gekomen, maar als dansleraar heb ik veel plezier gehad. Het heeft mij veel geleerd over mensen en hoe je op verschillende manieren met mensen om kan en moet gaan. Iedereen is anders en als je jouw gedrag aanpast op iemand anders, kan dit probleemoplossend werken. Leren dansen is niet altijd makkelijk.

Aangezien ik ook de financiële kant voor mijn rekening nam, kwam het natuurlijk weleens voor dat iemand zijn of haar contributie niet of niet op tijd betaalde en dan was het mijn taak dat geld toch geïnd te krijgen. Zoals je kan begrijpen loop je dan ook weleens tegen vervelende situaties aan, bijvoorbeeld mensen in geldnood of problemen van andere aard. Hier heb ik wel geleerd om, ook in een kwetsbare situatie voor een ander, me zo op te stellen dat er gelijkwaardigheid bleef bestaan met begrip voor beide zijden.”

De interesse voor personeelsbemiddeling is ook in die tijd ontstaan. Er ontstond namelijk een groot probleem rondom het befaamde kerstbal van de dansschool: “Dit was best een hele happening. Enkele honderden leerlingen van de dansschool zouden naar dit kerstbal komen, een flinke club dus. Aangezien het ook veel jongeren betrof, had ik van alles moeten regelen qua vervoer. Iedereen moest ook weer veilig thuiskomen en aangezien we best een grote regionale functie hadden, moesten leerlingen teruggebracht worden naar De Bilt, Lopik en Oudewater. Het busvervoer dat ik geregeld had om alle gasten thuis te brengen, liet het op het moment suprême afweten. Tja, ik zat in de organisatie dus moest wat regelen. Op dat moment, een paar uur voor het bal! Ik heb toen familie, vrienden en kennissen opgetrommeld om ervoor te zorgen dat alle leerlingen, die zo hard getraind hadden op de mooie dansen voor het kerstbal, toch hun ‘shine’-moment zouden krijgen. Het was een hels organisatorisch karwei maar… uiteindelijk wel geslaagd”.

In bovenstaande ervaringen komen de verschillende aspecten waar je als intermediair rekening mee moet houden wel naar voren: het belang van de klant, de kandidaat en van jezelf. Binnen Kunneman & Vandenbroek Recruitment Solutions spreken ze nooit over klanten, maar altijd over partners. For better or worse. En iedereen met zijn eigen handleiding, wensen en noden.

Nu wel tijd voor afsluiting van alweer het 3de artikel in dit feestjaar voor Kunneman & Vandenbroek. Volgende maand meer over de missie en visie van het bedrijf en hoe deze de tand des tijds voorstaat. Of niet.

Zou de heer Kunneman de pasjes van de cha cha cha nog kennen? Die wil ik weleens zien! 😉

TvEB