Skip to main content

Herkennen en accepteren

Het eerste en misschien wel belangrijkste onderdeel van emoties op de werkvloer, is het herkennen en het kunnen accepteren ervan. Wanneer je ze onderdrukt of ontkent kan dit gaan leiden tot spanningen, stress en een vermindering in productiviteit. Dit kan vervolgens een negatieve impact hebben op de werkprestaties. Het herkennen van je eigen en andermans emoties betekent dat je bewustzijn creëert. Het accepteren van emoties zorgt ervoor dat je jezelf en anderen de ruimte geeft om gevoelens te uiten zonder oordeel. Ga eens het gesprek aan met anderen en vraag wat zij nodig hebben om zich op hun gemak te voelen. Ook leidinggevenden kunnen hier een grote rol in spelen: zij kunnen emoties normaliseren waardoor er een werkcultuur van openheid en begrip ontstaat.

Communiceren

Communicatie speelt een sleutelrol in het omgaan met emoties op de werkvloer. Wanneer je open en eerlijk communiceert, bevordert dit begrip en voorkomt het conflicten. Constructief emoties uiten kan je doen door ‘ik-boodschappen’ te gebruiken, in plaats van iemand de schuld te geven. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld zegt: “Ik voel me gefrustreerd dat de deadline niet gehaald is, omdat het mij stress geeft.”. Zo begrijpt de ander wat je zegt, zonder dat diegene zich aangevallen voelt. Je voorkomt hierdoor dat emoties eventueel hoog op gaan lopen. Bovendien zijn communicatie skills als actief luisteren en empathie tonen net zo belangrijk bij emoties op de werkvloer. Door dit toe te passen voelen anderen zich veilig om emoties te uiten.

Grenzen stellen

Om de emoties in balans te houden is het stellen van grenzen essentieel. Het is van belang dat een werknemer zich veilig voelt om grenzen aan te geven, zonder dat hier negatieve consequenties aan vast zitten. Zowel werknemers als leidinggevenden moeten daarnaast herkennen wanneer het tijd is om afstand te nemen of het gesprek op een ander moment voort te zetten. Emoties op de werkvloer moet je de ruimte en tijd geven om verwerkt te worden. Grenzen stellen en aangeven helpt om de hoogopgelopen gevoelens bij bijvoorbeeld een discussie te temperen. Zo voorkom je uitputting en stress.

Balans houden

Veel werknemers hebben moeite met de balans tussen het tonen van emoties en het gedragen als een professional. Hoewel emoties erg menselijk zijn, is het belangrijk om hier niet in door te slaan tijdens je werk. Het is goed om emoties op de werkvloer te tonen, zoals enthousiasme en frustratie, maar ga niet te ver. Zorg dat het uiten van deze gevoelens op een manier gebeurt dat bijdraagt aan een oplossing, in plaats van het verder te laten escaleren. Dit voorkomen vergt zelfbeheersing en openheid, maar de voordelen zal je gelijk merken. Zo houd je jezelf beter aan de gedragsnormen op het werk wanneer je dit effectief inzet.

Trainingen en workshops

Wanneer werknemers moeite hebben met emoties op de werkvloer en de omgang hiermee, kan het helpen om trainingen of workshops te volgen. Deze programma’s spelen een essentiële rol bij het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn om effectief om te gaan met emoties en gevoelens. Bedrijven die actief investeren in trainingen en workshops zien vaak verbeteringen in communicatie, samenwerking en algemeen welzijn van hun personeel. Workshops die bijvoorbeeld kunnen helpen zijn: emotionele intelligentie trainingen, mindfulness en communicatie cursussen. Het serieus nemen van de emotionele gezondheid van werknemers zorgt bovendien voor meer vertrouwen, betrokkenheid en een positieve werksfeer.

Voor jezelf zorgen

‘Selfcare’ is onmisbaar bij het omgaan van emoties op de werkvloer. In jezelf investeren en tijd nemen voor fysieke en mentale welzijn kan er voor zorgen dat je stressgevoel vermindert. Hierdoor ben je minder snel geneigd emotioneel te reageren op situaties. Door voor jezelf te zorgen kan je emoties bovendien beter verwerken. Neem daarom bijvoorbeeld een korte pauze om ademhalingsoefeningen te doen, korte wandelingen te maken of ontspan eens na werktijd. Door goed voor jezelf te zorgen, zorg je ervoor dat je emoties in balans blijven.

Emoties op de werkvloer zijn dus…

Essentieel voor een gezonde en productieve werkomgeving. Het begint bij het herkennen en accepteren van emoties, om zo een cultuur te creëren waarin openheid en empathie centraal staat. Door grenzen te stellen en de balans te vinden tussen emotie en professionaliteit, kan stress voorkomen worden en conflicten vermeden worden. Daarbij kan het volgen van trainingen en workshops de vaardigheden van werknemers ontwikkelen, waardoor zij beter met emoties om kunnen gaan. Bovendien is voor jezelf zorgen belangrijk om hoogoplopende emoties te vermijden. Bedrijven die al deze punten meenemen in hun beleid, bevorderen een werkplek waar iedereen zich comfortabel en fijn voelt.

Meer weten over emoties op het werk? Lees onze blogs!