Skip to main content

Gemeenschappelijk doel

Zorg ervoor dat je personeel een gemeenschappelijk doel heeft. Stel van te voren op wat dit doel gaat zijn en werk hier met het team naar toe. Een target in het vizier zorgt voor het we-doen-het-samen-gevoel. Dit zal medewerkers meer motiveren en zorgen voor een hechtere baan in het team. Wanneer je medewerkers samen naar iets werken geeft dat een boost aan de saamhorigheid en de prestaties. Tegelijkertijd zullen zij een positieve werkervaring hebben en je sneller gaan zien als een aantrekkelijke werkgever. Daarnaast is het belangrijk om tijdens de weg naar het gemeenschappelijke doel de kleine successen te vieren. Ook dit werkt positief voor de motivatie, verbondenheid en prestaties.

Betrokkenheid

Een bedrijf valt of staat met het personeel. Wanneer zij betrokken zijn bij de organisatie zijn ze sneller geneigd meer te leveren. Als aantrekkelijke werkgever is het dus belangrijk om te zorgen dat medewerkers zich betrokken voelen. Betrek ze in beslissingen, laat ze hun mening geven en zorg dat je commitment naar hun uitspreekt. Een medewerker die betrokken is bij het bedrijf, blijft er langer werken en doet sneller een aanbeveling naar anderen in hun omgeving.

Erkenning

Naast het betrekken van werknemers is het ook essentieel om waardering uit te spreken naar je werknemers. Zij werken tenslotte hard voor je en een blijk van erkenning kan hierdoor zeer waardevol zijn. Als aantrekkelijke werkgever geef je personeel verantwoordelijkheid en laat je blijken wanneer je tevreden over ze bent. Daarbij is het belangrijk om ze uitdaging te blijven bieden. Een werknemer zal sneller tevreden zijn wanneer ze toekomstperspectief hebben. Ga met ze in gesprek en werk aan ontwikkelingsdoelen.

Vertrouwen

Een punt die aansluit bij het erkennen van je werknemers is ze vertrouwen. Een aantrekkelijke werkgever zorgt dat werknemers het vertrouwen krijgen om hun werk goed uit te voeren en zorgt dat de werknemers zich gezien voelen. Hun werk doet er toe, dus dit mag ook gezegd en gezien worden. Geef ze de ruimte om hun werk te doen en geef feedback waar nodig. Een werknemer gaat zich goed voelen op het moment dat die zich gewaardeerd voelt op de werkvloer. Een medewerker zal comfortabeler gaan werken op het moment dat die het vertrouwen voelt van de werkgever.

Mensen laten leren

Om werknemers zich te laten ontwikkelen is het belangrijk dat hiervoor ruimte wordt geboden. Laat je medewerkers fouten maken en geef hen de mogelijkheid om door te groeien. Ook hier is vertrouwen en erkenning voor nodig. Een aantrekkelijke werkgever zet het personeel op één en geeft hen handvaten om te werken aan persoonlijke ontwikkeling. Personeel kan alleen maar groeien als er ruimte is voor vallen en weer opstaan. Goede begeleiding is hierbij essentieel.

Ontspanning

Hard werken is natuurlijk belangrijk, maar biedt als werkgever ook de optie tot ontspanning op een drukke dag. Een kort moment van even niks zorgt dat je personeel tot rust kan komen en met een ontspannen gevoel de dag verder kan werken. Stimuleer bijvoorbeeld koffiebreaks of organiseer (kleine) bedrijfsuitjes. Bij Kunneman & Vandenbroek stimuleren we ontspanning door regelmatig stoelmassages te organiseren en uitjes te plannen met de Zonnebloem. Voorkom dat medewerkers zich overspannen gaan voelen door te investeren in welzijn-programma’s en ga in gesprek met ze. Een aantrekkelijke werkgever is zich bewust van de problemen die spelen en probeert dit te verhelpen.

Employer Branding

Een dienst die je kan integreren om aantrekkelijk werkgeverschap te stimuleren is Employer Branding. In het kort is Employer Branding dat wat je als werkgever interessant maakt en hoe je dit communiceert intern en naar de buitenwereld. Het wordt ook wel het werkgeversmerk genoemd. Een sterk werkgeversmerk helpt om je te onderscheiden van de concurrentie en geeft tegelijkertijd mensen een idee van wat je als werkgever te bieden hebt. Belangrijk is om vooraf op te stellen welke boodschap er gecommuniceerd wordt en hoe dit gedaan gaat worden, anders heb je de kans dat je kandidaten misloopt. Een aantrekkelijke werkgever heeft een sterk werkgeversmerk waardoor nieuwe werknemers worden aangetrokken en huidige werknemers blijven.

Kortom, een aantrekkelijke werkgever…

Houdt rekening met de competitieve arbeidsmarkt en speelt hierin op in. Dit omvat het stellen van een gemeenschappelijk doel voor het personeel, het bevorderen van betrokkenheid en waardering, het opbouwen van vertrouwen, het stimuleren van leren, het integreren van Employer Branding en het bieden van ontspanningsmogelijkheden op de werkvloer. Door al deze aspecten op te nemen in het beleid, kan je als werkgever een positieve werkomgeving creëren die medewerkers motiveert, betrokken houdt en aanzet tot ontwikkeling. Dit zal zorgen dat je bedrijf wordt gezien als een aantrekkelijke werkgever.

Meer weten over Employer Branding? Lees het hier.