Er is een tekort aan Audiciens!
Als er geen actie wordt ondernomen, dreigen in 2030 meer dan 150.000 mensen met gehoorverlies niet de hoorzorg te krijgen die ze nodig hebben. Dit verontrustende inzicht is aanleiding voor een unieke samenwerking. Onder het krachtige motto ‘Maak Geluid’ slaan de belangrijkste spelers in de hoorbranche de handen ineen voor een nieuwe arbeidsmarktcampagne. Het doel van de campagne is om de bekendheid van het beroep audicien te vergroten, het imago te verbeteren en zo samen te werken aan de instroom van voldoende nieuwe audiciens om hoorzorg bereikbaar te houden voor iedereen.
Vraag naar Audiciens neemt toe
Door de groeiende behoefte aan hoorzorg neemt ook de vraag naar audiciens toe. Tegelijkertijd gaan de komende jaren veel ervaren audiciens met pensioen. De instroom van nieuwe audiciens
via de MBO4-opleidingen blijft achter en is ontoereikend om aan de toekomstige vraag te voldoen. Niet voor niets werd het beroep van audicien ook in 2024 door het UWV opgenomen in
de lijst van ‘Kansrijke beroepen’. Doe hier de Audicien beroepstest
Een beroep met toekomst Kees van der Sluijs
Directeur van GAIN (de brancheorganisatie van
leveranciers van hoortoestellen en hoorhulpmiddelen in Nederland), benadrukt: “Veel mensen hebben een ouderwets beeld van de audicien. De moderne audicien is echter allesbehalve een stoffig figuur in een witte jas, omringd door medische instrumenten. Het is een dynamisch, innovatief en toekomstgericht beroep, met een mooie balans tussen zorg,
techniek en commercie. Audiciens maken écht het verschil in het leven van klanten en hun naasten, door hen weer te kunnen laten deelnemen aan het sociale en professionele leven.”
Een beroep met toekomst Carmen de Jonge
Voorzitter van de NVAB (Nederlandse Vereniging van
Audicien Bedrijven), voegt toe: “Binnen tien jaar bereikt ongeveer een kwart van alle audiciens de pensioengerechtigde leeftijd. Om hoorzorg toegankelijk te houden voor iedereen, moeten we samen werken aan de instroom en het aantrekkelijker maken van het vak. Ik ben blij dat we als branche onze verantwoordelijkheid nemen en nu gezamenlijk stappen
zetten. Het is immers een echt mooi beroep waarmee we mensen in staat stellen weer volwaardig deel te nemen aan werk en samenleving.”
Campagne ‘Maak geluid’
De campagne ‘Maak geluid’ brent op een eigentijdse en opvallende groeiende tekort aan audiciens onder de aandacht. Het is een oproep tot saamhorigheid en betrokkenheid van alle audiciens en spelers in de hoorbranche, én een oproep aan heel Nederland om dit probleem serieus te nemen. De campagne zal zichtbaar zijn via online kanalen, in de winkelstraten en op scholen en zal ondersteund worden met gerichte online advertising.
Initiatiefnemers