Een goede indruk maken
Altijd spannend, een eerste kennismaking. De consultants van Kunneman & Vandenbroek doen de hele week niet anders. Elke dag spreken zij kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe job en daarom kennismaken met één van mijn collega’s. Onze consultants weten dus alles van een goede indruk maken.
Vergis je niet, zo’n gesprek met ons als recruitmentbureau is ook een sollicitatiegesprek! Ondanks dat het niet bij het bedrijf is waar de uiteindelijke baan is, onze consultant kent de klant en weet precies wie of wat ze zoeken. Als de eerste kennismaking dus niet goed verloopt, is de kans kleiner dat je voorgesteld wordt bij onze partner. Met deze tips, uit de monden van de experts, weet jij altijd hoe je beste beentje voor te zetten…!
We starten met de input van Charlaine…
Charlaine:
“Om een goede indruk te maken is voor mij een goede voorbereiding de sleutel. Als iemand al even op onze website heeft gekeken, mijn LinkedIn pagina een keer is aangeklikt en/ of als de kandidaat mij ook vragen stelt. Alleen leuk antwoord geven op mijn vragen maakt simpelweg minder indruk. Ik neem aan dat als je op gesprek bij een nieuwe werkgever je ook meer te zeggen hebt dan enkel antwoord geven op vragen!”
Camiel:
“Als hij doet wat hij zegt en zegt wat hij doet. Tja, klinkt misschien simpel maar zo is het wel. Je hoeft niet per se hele verhalen te vertellen, als het hetgeen op je cv staat maar aansluit bij wat je verteld en de functie waar je voor op gesprek komt. Ik bespreek, aan de hand van het gesprek met jou, jouw cv met mijn partner. Hoe meer jij mij geeft in het gesprek, hoe beter ik jou kan presenteren bij jouw mogelijke nieuwe werkgever ;-)”
Marcel:
“Qua presentatie in een gesprek kan ik kort en krachtig zijn: een sterke (positieve) non-verbale communicatie en een “glas is half vol”-mentaliteit zijn altijd winnende factoren bij een kennismaking.”
Maarten:
“Ik kijk naar de voorbereiding, houding en cv. Weet jij als kandidaat bijvoorbeeld iets te vertellen over Kunneman & Vandenbroek, zit je rechtop en ben je actief in het gesprek. Zenuwen zijn logisch, die hebben we allemaal. Uiteindelijk zit ik er ook om iemand blij te maken met een nieuwe baan. We zitten er dus beide met hetzelfde doel. Als je naast hetgeen te lezen is op je cv, ook nog vragen stelt en proactief bent komt dit alleen maar supergoed over!”
Claudia:
“Een kandidaat maakt een goede indruk op mij, los van zijn of haar CV, als iemand er representatief uitziet, proactief vragen stelt (mag zelfs kritisch zijn), energiek is en ook zelfinzicht heeft. Je moet dus ook ontwikkelpunten weten te benoemen!”
Gerco:
“Een voorbereiding op het gesprek moet blijken, dus dat iemand weet wie Kunneman & Vandenbroek is en wat er in het functieprofiel staat. Daarnaast zijn communicatieve skills en vragen stellen van belang. Als het gesprek met mij vlotjes verloopt, kan ik onze partner met enthousiasme vertellen over het gesprek. Deze zal op zijn of haar beurt daardoor ook weer sneller enthousiast raken over jou als kandidaat.“
Resume
Tjeetje. Wat komen de antwoorden met elkaar overeen hè? Maakt het wel simpel, eigenlijk komt alles neer op 3 punten. Wil je een goede indruk maken? Voldoe dan aan de volgende punten:
- Voorbereiden op het gesprek: LinkedIn bezoeken van je gesprekspartner, bedrijfspagina bekijken en functieprofiel goed kennen.
- Wees actief en alert tijdens het gesprek: jouw enthousiasme zal je uiteindelijk weleens die nieuwe baan kunnen opleveren!
- Stel vragen! Vragen, vragen, vragen! Schrijf ze eventueel op voorhand op, kun je het gewoon oplezen. Dit staat niet vreemd of gek, dit laat een goede voorbereiding zien.
Sla deze 3 punten op, en wie weet kan jij een goede indruk maken op je toekomstige werkgever. Solliciteer dus snel onze website. Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact met ons op of benader één van onze consultants op LinkedIn!