Waarom een Personal Brand essentieel is voor je carrière
In de huidige arbeidsmarkt is het niet langer genoeg om alleen een CV op zak te hebben. Werkzoekenden staan nu voor de uitdaging om zichzelf op een onderscheidende manier te presenteren. Het concept van personal branding (persoonlijk merk) speelt hierin een grote rol. Maar wat houdt dit precies in en hoe speelt dit mee in de zoektocht naar een nieuwe baan? Wij bespreken alle ins en outs over dit onderwerp.
Wat is een Personal Brand precies?
Tegenwoordig hoor je het steeds vaker: ‘building a Personal Brand.’ Maar wat is het nou precies? Personal branding, ofwel persoonlijk merk, is jouw professionele identiteit die je laat zien aan de buitenwereld. Eigenlijk zet je jezelf als merk neer. In de meeste gevallen bestaat dat uit vaardigheden, werkervaring, waarden, manier van communiceren en online aanwezigheid. Het doel van een Personal Brand is duidelijk overbrengen wie jij bent als professional, waarin jij je onderscheidt en wat je te bieden hebt aan anderen. Voornamelijk op LinkedIn werken professionals hard aan deze soort branding.
Het creëren van een Personal Brand is niet zomaar gedaan, er komt redelijk veel bij kijken voordat je een sterk merk hebt opgebouwd. Het begint bij zelfreflectie. Ga bij jezelf na wat je belangrijk vindt, wat je sterke punten zijn en wat je unieke vaardigheden zijn. Op welk gebied ben jij anders aan de rest? Bedenk voor jezelf als het ware een Unique Selling Point (USP) waarop je uit kan bouwen.
Zorg er vervolgens voor dat je consistent bent en blijft in je presentatie. Bepaal wat je op professioneel gebied uit wil stralen en houdt dit ook aan. Schrijf een heldere profieltekst, laat je ervaring duidelijk naar voren komen en hanteer dezelfde tone of voice in al je uitingen. Blijf trouw aan wie je bent, zo zullen mensen je gaan geloven.
Wanneer je de positionering en presentatie van je persoonlijk merk duidelijk hebt, kan je actief bij gaan dragen aan je vakgebied. Schrijf artikelen over passende onderwerpen en neem deel aan discussies. Zodoende zorg je ervoor dat je als expert wordt gezien in het vakgebied. Hierdoor zal je waardevolle relaties opbouwen.
Een krachtig Personal Brand zorgt voor herkenbaarheid. Het onderscheidt je van de massa. Als kandidaat kan dit ervoor zorgen dat je extra opvalt bij een sollicitatie. Daarnaast versterk je het vertrouwen. Door een positieve reputatie zien mensen je als een betrouwbare professional in het vakgebied. Je zou hierdoor meer mogelijkheden tot interessante events en dergelijke kunnen krijgen.
Een sterke personal branding zorgt ervoor dat anderen sneller contact opnemen om samen te werken of je nieuwe kansen aan te bieden. Je krijgt meer controle over je loopbaan, waardoor je zelf kan bepalen in welke richting dit zich gaat ontwikkelen.
Voor werkzoekenden is het belangrijk om je te onderscheiden van andere sollicitanten. Vooral in de huidige arbeidsmarkt, waar veel concurrentie is, hebben veel kandidaten soortgelijke kwalificaties. Een persoonlijk merk zorgt voor een unieke factor tussen al deze kandidaten. Het zorgt ervoor dat je opvalt én het draagt bij aan een groter netwerk, dus in potentie meer baanmogelijkheden.
Om je Personal Brand helder voor ogen te krijgen, kan het helpen om een korte elevator pitch te maken over wie je bent en wat je doet. Het kan goed van pas komen om jezelf in verschillende situaties overtuigend te kunnen presenteren. Daarnaast zorg je ervoor dat deze korte pitch centraal staat aan je personal branding. Zo kan je dit op je profiel duidelijk naar voren laten komen. Een elevator pitch bestaat uit twee korte, krachtige zinnen waarin je vertelt wat je uniek maakt. Bijvoorbeeld: “Ik ben een recruitmentprofessional die zich specialiseert in IT-profielen. Met mijn diepgaande kennis van IT en mijn persoonlijke aanpak, help ik bedrijven de juiste talenten te vinden.”
De manier waarop jij je branding overbrengt, kan belangrijk zijn. Om overtuigend en krachtig over te komen kan je storytelling inzetten. In plaats van te zeggen dat je ergens goed in bent, vertel je over een situatie waarin dit naar voren komt. Vertel over uitdagingen die je hebt overwonnen of je belangrijkste mijlpalen in de vorm van een verhaal. Dit leest beter weg en houdt de lezer in spanning.
Zodra je Personal Brand online vorm heeft gekregen, is het zaak om dit in het echte leven ook na te streven. Hoe jij je gedraagt in het dagelijks leven is ook een onderdeel hiervan. Wees je bewust van dit. Zorg er dus voor dat je interacties, zowel persoonlijk als professioneel, overeenkomen met het beeld dat je online schetst. Hoe communiceer je? Wat wil je overbrengen? En wat voor een indruk laat je achter? Neem deze vragen mee en onthoud dit tijdens je volgende event.
Hoe zet je het in bij de zoektocht naar een nieuwe baan?
Waarom personal branding belangrijk is, is nu vastgesteld, maar hoe zet je het dan in? Het begint bij het optimaliseren van je online aanwezigheid. Dat wil zeggen: zorg voor een professionele profielfoto, kopregel en samenvatting van je drijfveren en passies. Ga daarna aan de slag met het publiceren van content; schrijf een blog, deel artikelen en geef tips. Je gaat vanzelf merken dat veel gebruikers geïnteresseerd raken in jouw content. Daarbij zorgt de verdieping in je vakgebied ervoor dat je meer kennis opdoet. Dit komt vervolgens weer van pas bij een mogelijke sollicitatie.
Wanneer je een netwerk hebt opgebouwd, kan je deze gaan inzetten voor de zoektocht naar je nieuwe baan. Bedenk voor jezelf waar je wil werken en wat je wil doen en ga op zoek in je netwerk naar mogelijkheden. Wees niet bang om berichten te sturen of te reageren op vacatures. Jouw Personal Brand zal aan werkgevers laten zien waar je voor staat. Een potentiële werkgever zal negen van de tien keer jouw LinkedIn profiel bekijken. Wanneer dit een helder beeld van jou persoonlijkheid en werkethiek geeft, zal dit hen mogelijk overtuigen jou sneller uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.
Onthoud dit…
Een Personal Brand is nooit af. De wereld verandert continu, jouw kennis en vaardigheden ontwikkelen zich steeds verder en er zullen nieuwe trends in het vakgebied ontstaan. Je persoonlijk merk groeit mee met deze veranderingen. Blijf up to date en zorg ervoor dat je relevante content naar buiten kan brengen. Een investering in je Personal Brand is een investering in jouw toekomst.
Wanneer je even niet weet hoe je over komt op anderen, durf dit dan aan de kaak te stellen. Vraag mensen in je netwerk, collega’s of vrienden hoe zij vinden dat jij online overkomt. Dit kan je helpen begrijpen waar ruimte is voor verbetering en meer inzicht te krijgen in je online aanwezigheid. Wellicht word je nog verrast door kwaliteiten die anderen in jou zien.
Dus…
Het hebben van een Personal Brand helpt niet alleen bij het vinden van nieuwe carrièremogelijkheden, maar geeft ook je loopbaan vorm op langere termijn. Door bewust na te denken over hoe je jezelf presenteert liggen er mogelijkheden die anders wellicht aan je voorbij zouden gaan. Het vereist even wat werk, maar de resultaten zullen veelbelovend zijn. Zet de volgende stap in je carrière!
Klaar om je personal branding in te zetten tijdens het solliciteren? Bekijk onze vacatures hieronder!